به گزارش راهبرد معاصر، رضا مراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده در مشهد، گفت: کنکور اختصاصی تربیت معلم، بدنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تلاشهای صورت گرفته از سال ۱۴۰۳ در کشور برگزار میشود. علاوه بر این سه مدرسه وابسته برای هر پردیس دانشگاه فرهنگیان تاسیس خواهد شد که دانشجو معلمان برای اداره کلاسها به آنجا میروند.
وی بیان کرد: براساس مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استعدادهای برتر دانش آموزی را در تمام رشتهها بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان خواهیم آورد، شرط آن نیز فقط داشتن استعداد ملی است که اکنون شیوه نامههای آن آماده بوده و از مهر امسال این روند عملیاتی میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش که همزمان ریاست دانشگاه فرهنگیان را بر عهده دارد، خاطر نشان کرد: تبدیل شدن صلاحیتهای حرفهای معلمی به قانون از دیگر مصوبات این شورا است، با درس خواندن در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اینکه لیسانس فیزیک و شیمی میگیرید، گواهینامهای تحت عنوان معلمی نیز به آنان اعطا میشود.
صحرایی افزود: همچنین مقرر شد از دروس بی ارزش در دانشگاه فرهنگیان کم کنیم و تا ۲۰ واحد به دروس کارورزی و مهم این دانشگاه اضافه شود.
وی از تحصیل دانشجویان به شیوه ۲ مدرکی در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: اکنون در پنج رشته به شیوه ۲ مدرکی کار میکنیم و پیش بینی این است که بهترین افراد در این خصوص طی تحصیل در دانشگاههای منتخب درجه اول تحصیل کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال راه اندازی کارشناسی ارشد حرفهای معلمی هستیم، گفت: به نحوی که هر کسی لیسانس گرفت در ۲۱ رشته میتواند فوق لیسانس معلمی نیز بگیرد و معلم همان رشتهای میشود که مدرکش را دارد.
وی همچنین به رابطه مثلثی میان مولف، معلم و محصل در حیطه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: هر زمان رابطه بین این سه فرآیندی باشد، توجه و نگاه به آینده نتیجه آن است، یعنی هر سه به این توجه دارند که دانش آموز ما در آینده چه میخواهد.
صحرایی با بیان اینکه هر مجموعهای که برای آینده کار کند کارش همیشه تازه و پرطرفدار است، افزود: کتابهای درسی و روشهای آزمون ما برای برای آینده بچهها و دانش آموزان آماده نیستند و کودکان فردای کشور را آماده نمیکند.
وی بیان داشت: این نقصها و دیگر نواقص آموزشی در دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد، به طور مثال وضعیت فرآیند آموزش زبان و یا ریاضیات غیرکاربردی در دیگر کشورها نیز مانند ایران است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: چاره کار و رفع این نواقص معلم است، معلم خوب و توانمند میتواند با وجود بدترین سیستمها و کتابهای درسی خروجی مناسب تربیتی در مدارس ایجاد کند.
صحرایی ادامه داد: معلم روح آموزش و پرورش است اگر این معلم باسواد، فعال و با نشاط باشد سیستم آموزش و پرورش رشد میکند.
وی خاطر نشان کرد: هر چند طی سالهای گذشته از لحاظ امکانات آموزشی رشد داشته ایم، اما از لحاظ تربیت معلم اینگونه نبوده ایم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم خوب باید "تربیت" شود، گفت: با سه گانه تعلیم، تربیت و تامین معلم روبرو هستیم، اما مهم مقوله تربیت معلم است، با تربیت، شخصیت معلمی شکل میگیرد و در اصل ساخته میشود.
صحرایی اظهار داشت: زیرساختهای تعلیم و تربیت معلم در دهه ۷۰ شامل ۵۲۱ مرکز تربیت معلم بوده است که در حال حاضر فقط ۹۸ مورد از این مراکز به دانشگاه فرهنگیان داده شده و باید همه این مراکز به دانشگاه فرهنگیان برگردانده شود.
وی استخدام معلم برای تامین نیرو را یک راهکار موقت دانست و گفت: اولویت تامین نیرو با تربیت معلم است نباید فراموش کرد اکنون برای تامین نیازها به عنوان یک راهکار جبرانی به سراغ استخدام معلم رفته ایم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برخی میخواهند راهکارهای جبرانی را به جای تربیت معلم قرار دهند، این افراد یا خائن هستند یا غافل!
وی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را ۵۰ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر به اندازه ۲ برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان یعنی ۱۰۰ هزار نفر به این شیوه جذب معلم داریم.
صحرایی بیان داشت: همانطور که کشاورز خوب بذر خوب را برای کشتو کار سال بعد خود نگه میدارد، باید کاری کنیم بهترین دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان بیایند، ایران قوی فقط توسط معلم قوی ساخته میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش معلم و مدرسه قوی را گذرگاه عبور کشور از مشکلات دانست و افزود: اینکه برخی مدیران ما به آموزش پرورش توجه ندارند به این خاطر است که دوراندیش نیستند.
دبیر علمی همایش ملی و بینالمللی تربیت معلم نیز در این همایش گفت: از بین ۲۴۰ مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، ۱۳۳ مقاله در محورهای مختلف ارائه شد.
حسین کارشکی افزود: محورهای این مقالات شامل لگوهای شایستگی معلمان در عصر دیجیتال، کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم، الگوهای جهانی، نوآوری در تربیت معلم و تجارب بینالمللی، ساختارهای مدرسه و آموزش در عصر دیجیتال، فناوریهای نوین و تحول در تربیت معلم، اعتبار بخشی برنامهها و سیاستهای تربیت معلم و آینده پژوهی مدارس آینده در سایه فناوریهای نوین است، اما بیشترین محور مقالات پیرامون معلم آینده بوده است.
وی بیان کرد: در همایش مزبور ۱۳۳ مقاله برای ارائه شفاهی و پوستر پذیرفته شده اند که ۴۸ ارائه شفاهی در سه سالن و همزمان ۸۵ پوستر به ترتیب زمانی ارائه گردید، اما بیشترین استقبال از آموزشهای مجازی و دیجیتال بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: اساتید، دانشجویان و دانشجو معلمان زیادی از دانشگاههای تهران، علامه، خوارزمی، شیراز و چند دانشگاه دیگر در این همایش شرکت دارند که دانشگاههای فرهنگیان و فردوسی مشهد نقش پررنگ تری داشته اند، خوشبختانه این نشست علمی زمینه تعامل گسترده دستانداران در حوزه تعلیم تربیت را فراهم نمود./ باشگاه خبرنگاران جوان